Huurovereenkomst winkelruimte: laat u niet verrassen door de strengere regels

huurovereenkomst winkelruimte

Met de continu veranderende economie en de blijvende groei van webshops is het voor winkeliers extra belangrijk om een goed en aantrekkelijk winkelpand te huren. Deze specifieke situatie vraagt dan ook om een specifiek juridisch kader. In een huurovereenkomst voor een winkelruimte worden de rechten en plichten van beide partijen (verhuurder en huurder) vastgelegd. Waarom het verstandig is om een huurcontract voor een winkelpand op te laten stellen of te laten controleren door een jurist, leggen we graag aan je uit.

Niet alle ondernemers zijn zich bewust van de verplichtingen en verantwoordelijkheden die zij aangaan bij het tekenen van een huurovereenkomst voor een winkelruimte. Daardoor kunnen zij in lastige situaties terechtkomen. Dat geldt net zo goed voor verhuurders. Ook zij komen regelmatig voor onaangename verrassingen te staan, omdat zij vooraf niet goed zijn geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen of niet duidelijk is vastgelegd waarvoor de huurder allemaal verantwoordelijk is.

 

Huurcontract winkelruimte anders dan andere zakelijke ruimtes

Voor een winkelruimte gelden strengere regels dan voor de verhuur van een kantoorruimte. Een winkelruimte valt onder de zogeheten 290-bedrijfsruimte, waartoe ook horecabedrijfsruimtes behoren. Hiervoor is aparte wet- en regelgeving opgesteld. Zo geldt voor een winkelruimte bijvoorbeeld dat de verhuurperiode standaard vijf jaar is en die automatisch verlengd wordt met nog eens vijf jaar. Het is mogelijk om hiervan af te wijken, maar daar is in sommige gevallen vooraf goedkeuring van de rechter voor nodig.

 

Inhoud huurcontract winkelruimte

Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan het afsluiten van een huurcontract voor een winkelruimte. Een duidelijke overeenkomst is daarom van groot belang. Het is de basis voor de zakelijke relatie tussen verhuurder en huurder. In een huurcontract voor een winkelruimte staan de verplichtingen en rechten van beide partijen. Een huurcontract regelt onder meer de volgende belangrijke zaken: 

  • Huurprijs en eventuele jaarlijkse aanpassingen
  • Huurperiode en verlengopties
  • Verantwoordelijkheden reparaties en onderhoud
  • Voorwaarden voor opzeggen huurcontract winkelruimte
  • Afspraken over onderverhuur

 

Wat je moet weten over een huurovereenkomst winkelruimte

Met een huurcontract voor een winkelruimte waarin de afspraken duidelijk geformuleerd zijn, voorkomt u problemen en conflicten over bijvoorbeeld betalingen en verantwoordelijkheden. Bovendien biedt het beide partijen juridische bescherming. Zonder een juist opgesteld huurcontract kan er onduidelijkheid ontstaan. Dit is onwenselijk en kan tot kostbare juridische procedures leiden.

 

Huurcontract winkelruimte laten opstellen of controleren

Om te voorkomen dat er conflicten ontstaan tijdens of na afloop van de verhuurperiode, raadt de Kamer van Koophandel aan om een jurist in te schakelen bij het afsluiten van een huurovereenkomst. Bleijerveld Juridisch advies helpt verhuurders en huurders graag voor een vaste prijs met het opstellen of controleren van een huurcontract voor een winkelruimte. 

Wilt u een huurcontract laten opstellen, laten controleren of heeft u advies nodig? Neem dan gerust contact met ons op. Uiteraard is het ook mogelijk om direct een offerte aan te vragen via de website.

 

Delen:
Andere blogs
Standaardcontracten laten opstellen

Het gebruiken van standaardcontracten: Handig of een risico?

Het gebruiken van standaardcontracten: Handig of een risico? Bleijerveld Juridisch advies....
van toepassing verklaren van de algemene voorwaarden

Het van toepassing verklaren van de algemene voorwaarden

Heeft u (nieuwe) algemene voorwaarden laten opstellen? Om ongewenste situaties....
Handige links
Tags
Categories